ČlánekAlternativní a augmentativní komunikace (AAK)

Komunikaci prostřednictvím mluvené řeči, považuje většina lidí za zcela samozřejmou. Děti s poruchou autistického spektra (PAS) však velmi často mluvenou řečí komunikovat neumí vůbec, nebo jen v omezené míře

Prostřednictvím AAK se u těchto dětí snažíme najít náhradní způsoby, kterými by se mohly dorozumět a vyjadřovat všechno to, co se obvykle vyjadřuje mluvenou řečí. Snažíme se o to, aby se u dětí s PAS podpořil aktivní přístup ke svému okolí a mohly se dále rozvíjet.

Smyslem AAK u dítěte s PAS je pokusit se kompenzovat poruchy v oblasti komunikace. Výběr metody závisí na individuálních schopnostech každého dítěte (intelekt, motorické a rozlišovací schopnosti). U dětí s PAS je často využíván Výměnný Obrázkový Komunikační Systém (VOKS), který je srozumitelný i nezasvěcenému člověku, motivuje děti učit se tomuto systému komunikace, redukuje nevhodné chování a především děti samy jsou iniciátory komunikace, tzn. přestávají být závislé na výzvách a pobídkách ostatních.

V Auticentru ke komunikaci s dětmi s PAS využíváme obrázky, fotografie a VOKS. 

Větný proužek

U konkrétního dítěte s PAS se snažíme tyto metody využívat tak, jak jsou využívané ve školských zařízeních a jak je využívají rodiče těchto dětí doma. Je velmi důležité, aby ti, kdo přijdou do kontaktu s dítětem s PAS, pracovali v rámci AAK s dítětem obdobně.

Bližší informace www.alternativnikomunikace.cz